loading...

مجله خبری یاس

بازدید : 5
دوشنبه 14 فروردين 1402 زمان : 15:53

تحلیلگران اقدام اوپک پلاس عربستان برای کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت نفت را سرپیچی از تحریم های ضدروسی غرب می دانند و معتقدند با این اقدام عربستان پس از برقراری روابط دیپلماتیک با ایران، گامی دیگر از اردوگاه غرب برداشته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، در حالی که کاهش درآمدهای نفتی روسیه یکی از اصول سیاست های غرب در ماه های اخیر بوده است، عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت ائتلاف اوپک پلاس اعلام کردند که تولید خود را 1.16 کاهش خواهند داد. میلیون بشکه در روز که به معنای تقویت قیمت نفت است. و کمک به افزایش درآمدهای نفتی روسیه.

به گفته تحلیلگران، اقدام اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی در کاهش تولید نفت دلیل دیگری بر دوری عربستان از اردوگاه غرب است. اعلام آشتی ایران و عربستان با میانجیگری چین که چندی پیش سر و صدای زیادی در رسانه ها به پا کرد، نشانه بارز این تحول بود.

اما اقدام عربستان سعودی برای افزایش قیمت نفت بیش از آنکه ماهیت سیاسی داشته باشد به برنامه های جاه طلبانه بن سلمان مربوط می شود که تحقق این طرح ها مستلزم هزینه های زیادی است.

سقوط قیمت نفت در ماه گذشته پس از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی آمریکا و خرید اجباری Credit Suisse توسط UBS، شوک بزرگی به اقتصادهای نفتی منطقه وارد کرد. سقوط این دو بانک باعث افزایش ترس از گسترش بحران بانکی در بازارهای مالی جهان شد و تقاضا برای نفت را به شدت کاهش داد.

تحلیلگران بر این باورند که ائتلاف اوپک پلاس تولید خود را در یک اقدام پیشگیرانه کاهش داده است تا از هرگونه ضعف احتمالی تقاضا ناشی از بحران بانکی جلوتر باشد.

البته این کاهش ناگهانی تولید باعث افزایش اختلافات ریاض و آمریکا شده است. اختلاف بین عربستان سعودی و ایالات متحده در سال گذشته، عربستان سعودی را مجبور به تولید نفت بیشتر در تلاش برای مهار تورم در بحبوحه افزایش هزینه های انرژی کرد.

در ماه اکتبر، واشنگتن عربستان سعودی را به حمایت از روسیه پس از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه ای متهم کرد.

فایننشال تایمز در این باره نوشت: به نظر می رسد عربستان سعودی از تصمیم هفته گذشته دولت بایدن مبنی بر خودداری از خرید نفت خام برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت خود رنجیده است.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که پر کردن ذخایر استراتژیک سال ها طول می کشد. این بیانیه باعث کاهش قیمت نفت شد. کاخ سفید پیشتر به عربستان سعودی اطمینان داده بود که در صورت کاهش قیمت ها، نفت خواهد خرید.

مقامات آمریکایی آشکارا از تصمیم متحد دیرینه خود برای کاهش تولید نفت انتقاد کرده اند. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت: کاهش تولید نفت در این شرایط و با توجه به بی ثباتی بازار اقدام عاقلانه ای نیست. اما ما به کار با همه تولیدکنندگان ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که بازارهای انرژی از رشد اقتصادی و قیمت های پایین تر برای مصرف کنندگان آمریکایی حمایت می کنند.

حلیمه کرافت، رئیس استراتژی کالا در RBC Capital Market، گفت که عربستان سعودی یک استراتژی اقتصادی مستقل از ایالات متحده اتخاذ کرده است و این تصمیم در پی تیرگی روابط ریاض و واشنگتن در دوره دولت بایدن گرفته شده است.

کرافت با اشاره به توافق جدید دیپلماتیک عربستان و ایران گفت: این اولین سیاست عربستان سعودی است، آنها دوستان جدیدی پیدا می کنند. به نظر می رسد عربستان سعودی این پیام را به آمریکا می دهد که دیگر تنها قدرت جهان نیست.

کاهش تولید داوطلبانه اعضای اوپک پلاس از ماه می آغاز خواهد شد و تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت. عراق 211000 بشکه، امارات 144000 بشکه، کویت 128000 بشکه، قزاقستان 78000 بشکه، الجزایر 40000 بشکه در روز و الجزایر 40000 بشکه در روز کاهش خواهند داد.

قیمت نفت خام برنت ماه گذشته به حدود 70 دلار در هر بشکه کاهش یافت، اما به 80 دلار بازگشت. نفت خام برنت در بیشتر 6 ماه گذشته بین 75 تا 90 دلار در هر بشکه معامله شده است.

با وجود کاهش قیمت نفت در ماه گذشته، اکثر تحلیلگران افزایش قیمت نفت در سال جاری را به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا در چین پس از بازگشایی اقتصاد این کشور پیش بینی می کنند.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان معتقد است که جهان با کمبود سرمایه گذاری در عرضه نفت مواجه است. اقتصاد عربستان برای تامین مالی برنامه اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان به درآمد نفت وابسته است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 58
  • بازدید کلی : 298
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه