loading...

مجله خبری یاس

بازدید : 37
سه شنبه 23 اسفند 1401 زمان : 12:21

زن و مرد وقتی با هم ازدواج می کنند ممکن است بچه دار شوند، اما اگر بعد از بچه دار شدن تصمیم به جدایی بگیرند، حضانت بچه ها با پدر است یا مادر؟ در این مقاله از وکیل شیرازی قصد داریم در مورد حضانت فرزند پس از طلاق صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

حضانت فرزندان پس از طلاق والدین
خانواده یکی از ارکان اصلی جامعه است. گاهی ممکن است والدین به دلایل مختلف تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند. طلاق می تواند تأثیر مهمی در آینده فرزندان داشته باشد، بنابراین حضانت فرزند پس از طلاق یکی از مهم ترین موضوعاتی است که قوانین محکمی برای آن در نظر گرفته می شود.

به طور کلی می توان گفت که حضانت به معنای ولایت است. سرپرستی فرزندان هم حق و هم تکلیف برای والدین است، هیچ یک از آنها حق کوتاهی در این زمینه را ندارند. حضانت فرزندان پس از طلاق با توجه به سن فرزند و شرایط والدین به یکی از آنها داده می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

حضانت فرزند با مادر تا چند سالگی است؟


طبق قوانین وضع شده در کشور ما، حضانت فرزندان تا هفت سالگی با مادر است و پس از هفت سالگی حضانت فرزند با پدر است. در صورتی که پس از هفت سالگی مادر بتواند در دادگاه ثابت کند که پدر به دلیل خاصی (مثل اعتیاد، بیماری های عصبی و ...) صلاحیت نگهداری از فرزندان را ندارد، دادگاه رسیدگی می کند. تصمیم اصلی در مورد حضانت طفل پس از بررسی و رسیدگی. طول می کشد.

همچنین اگر مادر شرایطی داشته باشد که دادگاه تشخیص دهد که حضانت طفل بر عهده مادر نیست، حق حضانت طفل از او سلب می شود. مثلاً اگر مادر اعتیاد یا بیماری روانی داشته باشد یا دوباره ازدواج کرده باشد دیگر حق حضانت فرزند را ندارد.

حضانت فرزندان بالای هجده سال بر عهده چه کسی است؟


در مطالب فوق گفته شد که حضانت فرزندان تا هفت سالگی با مادر و از هفت سالگی تا سن بلوغ بر عهده پدر است. پس از هجده سالگی، چون کودک به بلوغ فکری رسیده است، باید تصمیم بگیرد که با پدرش زندگی کند یا با مادرش. دادگاه نیز به نظر او کاملا احترام می گذارد، بنابراین کودک بالای هجده سال کاملاً خارج از حضانت است. به طور کلی مشاوره با وکیل طلاق در شیراز می تواند بسیاری از این مشکلات را به راحتی حل کند.


حضانت دختر پس از طلاق بر عهده چه کسی است؟


همانطور که گفته شد حضانت فرزندان بعد از طلاق تا هفت سالگی با مادر است. در صورتی که فرزند بین زوجین مطلقه دختر باشد، حضانت او تا سن هفت سالگی به مادر واگذار می شود. از هفت سالگی تا رسیدن به سن بلوغ (یعنی نه سالگی) حضانت طفل با پدر است. وقتی فرزند دختر به سن نه سالگی رسید، حضانت او بر اساس انتخاب دختر و تشخیص دادگاه تعیین می شود. البته اگر حضانت فرزند دختر بعد از 9 سالگی به کسی داده شود، مخارج او با پدر است.

حضانت پسر پس از طلاق بر عهده کیست؟


به طور کلی می توان گفت دوران نوزادی تا هفت سالگی یکی از مهم ترین دوران زندگی کودک است. زیرا شخصیت روانی او در این دوران شکل می گیرد. بنابراین کودک پسر در این دوران نیاز زیادی به مادر دارد. حضانت فرزند ذکور از شیرخوارگی تا هفت سالگی به عهده مادر است. وقتی فرزند ذکور به سن هفت سالگی رسید، حضانت فرزند ذکور از هفت سالگی تا سن بلوغ (پانزده سالگی) به پدر واگذار می شود.

توجه داشته باشید پسری که تا هفت سالگی با مادرش زندگی می کند، باید هزینه های او را پدرش بپردازد. همچنین در صورتی که حضانت پسر یا دختر به مادر یا پدر داده شود، حق ملاقات طفل از طرف مقابل سلب نخواهد شد.

در چه شرایطی حضانت فرزند از والدین گرفته می شود؟


در قانون کشور ما شرایطی وجود دارد که اگر مادر یا پدر این شرایط را داشته باشند و به دادگاه ثابت شود که سلامت جسمی، روحی و روانی کودک در خطر است، حضانت از او سلب می شود. این شرایط عبارتند از:

اعتیاد شدید والدین به مواد مخدر یا الکل
پدر یا مادر مبتلا به بیماری های روانی و عصبی
آزار و اذیت کودک و اجبار او به کارهای غیر اخلاقی
کتک زدن کودک فراتر از حد معمول
حضانت فرزندان پس از طلاق
حق حضانت فرزند ذکور


حضانت پسر و دختر بعد از عقد موقت بر عهده کیست؟


نکاح موقت یا صیغه ازدواجی است که در آن زن و مرد برای مدت معینی در نزد یکدیگر محرمانه باشند و با هم زندگی کنند. اگر در طول زندگی مشترک صاحب فرزند شوند، حضانت فرزند بر عهده چه کسی خواهد بود؟ در این صورت می توان گفت که حضانت فرزند پس از طلاق در نکاح موقت مانند ازدواج دائم است و حضانت فرزند ذکور و حضانت فرزند اناث پس از طلاق به عهده خود است. مادر تا هفت سالگی

حضانت فرزند دختر از سن هفت تا نه سالگی به عهده پدر است و حضانت فرزند پسر پس از طلاق از سن هفت تا پانزده سالگی با پدر است و پس از پایان این مدت و کودک به بلوغ می رسد، حضانت او است. مبنای انتخاب فرزند با تشخیص دادگاه تعیین می شود. توجه داشته باشید که اگر پدر پس از هفت سالگی نخواست حضانت طفل را بپذیرد، دادگاه حضانت طفل را به مادر می دهد. البته پدر باید مخارج فرزند را به طور کامل پرداخت کند.

مشکلات حضانت در ازدواج موقت چیست؟


یکی از مشکلاتی که ممکن است در حضانت فرزندان پس از ازدواج موقت پیش بیاید این است که برخی افراد ازدواج موقت را در دفاتر ثبت ازدواج ثبت نمی کنند. اگر ازدواج موقت در دفترخانه ثبت شود، پس از جدایی، مادر به راحتی می تواند فرزند را به پدر نسبت دهد. زنانی که سند ازدواج موقت را در دفاتر رسمی ثبت نمی کنند با مشکل مواجه می شوند. زیرا ممکن است برخی از مردان مسئولیت کودک را نپذیرند و ادعا کنند که کودک از او نیست.

اگر خانمی با چنین مشکلی مواجه شد باید به دادگاه مراجعه کند و با انجام آزمایش DNA صحت گفته های مادر مشخص شود. اگر پدر بخواهد حضانت طفل را نپذیرد، دادگاه حضانت طفل را به مادر می سپارد. البته لازم به ذکر است که هزینه های فرزند با پدر است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 46
  • بازدید کلی : 286
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه