loading...

مجله خبری یاس

بازدید : 9
پنجشنبه 4 اسفند 1401 زمان : 13:32

انواع بلوک های ساختمانی تولید شده در بازار ایران کدامند؟


بلوک های ساختمانی معمولا برای پوشش دیوار و پوشش دیوار در ساختمان ها استفاده می شوند. پس از نصب اسکلت ساختمان، برای محصور ساختن دور تا دور ساختمان، انواع بلوک های ساختمانی با توجه به نوع کاربری و همچنین بودجه ای که سازنده برای ساخت در نظر گرفته است، تعیین می شود. با توجه به تنوع مصالح ساختمانی در ایران، دیوارپوش را می توان با استفاده از مصالح سنتی یا مصالح مدرن انجام داد.

مصالح سنتی که از دیرباز در صنعت ساختمان ایران مورد استفاده قرار می گرفته است شامل بلوک سیمانی، بلوک سفالی و دیوار گچی می باشد. معمولاً با توجه به فراوانی مواد اولیه مانند سیمان، ماسه، خاک رس و گچ در ایران، ساخت انواع بلوک های ساختمانی با مصالح اولیه در آبران به وفور انجام می شود و عمدتاً این نوع مصالح نیز در شهر آبران تولید و به فروش می رسد. بازار ایران با قیمتی مقرون به صرفه و مقرون به صرفه اونا میفروشن. همچنین از انواع بلوک های ساختمانی مدرن می توان به بلوک های هپلکس، لیکا و بلوک والکریت اشاره کرد که با توجه به نوع مصالح و همچنین تکنولوژی ساخت آنها از قیمت بالاتری نسبت به انواع بلوک های ساختمانی با مصالح اولیه و سنتی برخوردار است، اما به دلیل به نوع تولید و مواد مورد استفاده کیفیت ساخت بالاتری دارند.

یکی از موضوعاتی که در حین ساخت برای سازندگان حائز اهمیت است، پوشش دیوار با انواع بلوک های ساختمانی است. به عنوان مثال، اکثر سازندگان چیره دست ترجیح می دهند از بلوک های ساختمانی سنتی برای ساخت دیوار استفاده کنند، زیرا در طول سال ها کار با آنها را یاد گرفته اند. این در حالی است که تفاوت خاصی بین اجرای دیوار با مصالح سنتی و مدرن وجود ندارد و هر دو نوع بلوک ساختمانی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در ادامه در مورد انواع بلوک های ساختمانی به طور کامل توضیح داده شده است.

انواع بلوک سیمانی و مزایا و معایب آنها

بلوک سیمانی در دو نوع اصلی بلوک سیمانی سبک و بلوک سیمانی سنگین تولید و به فروش می رسد. منظور از سبک و سنگین در نامگذاری آن به سبکی یا سنگینی وزن آن است. تولید بلوک سیمانی معمولاً در کارگاه یا کارخانه به روش دستی یا اتوماتیک انجام می شود.

اگر بلوک سیمانی به روش سنتی و دستی تولید شود، کیفیت آن به میزان سیمان مصرفی در آن بستگی دارد. هر چه سیمان بیشتر در تولید بلوک سیمانی استفاده شود، قیمت آن بالاتر خواهد بود. همچنین این نوع بلوک سیمانی که به بلوک سیمانی نیز معروف است از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و در هنگام ساخت استحکام بیشتری خواهد داشت. در تولید بلوک های سیمانی سبک از مخلوط سیمان و انواع دانه های سبک استفاده می شود.

در شرایطی که از سنگدانه سبک معدنی در تولید بلوک سیمانی سبک استفاده می شود به آن بلوک سیمانی سبک معدنی و در شرایطی که از سنگدانه سبک صنعتی در تولید بلوک سیمانی سبک استفاده می شود به آن سبک صنعتی می گویند. مسدود کردن. معمولاً نام بلوک سبک صنعتی با برند سازنده سبک یکی است. به عنوان مثال شرکت لیکا انواع بلوک های سبک صنعتی را تولید می کند و به بلوک های سبک تولیدی این کارخانه بلوک لیکا می گویند. همچنین از ترکیب ماسه و سیمان در تولید بلوک های سیمانی سنگین استفاده می شود. با توجه به اینکه قیمت تمام شده بلوک سیمانی سنگین کمتر از بلوک سیمانی سبک است، در نتیجه قیمت بلوک سیمانی سنگین کمتر خواهد بود. بلوک سیمانی سبک معمولا در داخل ساختمان و بلوک سیمانی سنگین برای دیوارکشی محوطه استفاده می شود. ملات ماسه سیمانی بین بلوک های سیمانی به نسبت یک به سه استفاده می شود و معمولاً دیوارپوش با بلوک سیمانی اصولی بوده و بلوک پر از سیمان و استاندارد، دیوار از استحکام بالایی برخوردار است. همچنین سازنده و برند سیمان بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال، اگر سیمان تهران در تولید بلوک سیمانی استفاده شود، قیمت تمام شده بلوک به نسبت بالاتر خواهد بود.

با توجه به این مقاله و همچنین نوسان قیمت سیمان، بر نوسان قیمت بلوک سیمانی نیز موثر است. در شرایطی که برق یا گاز کارخانه سیمان قطع می شود و تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم می خورد، قیمت بلوک نیز با افزایش قیمت سیمان افزایش می یابد. البته برخی از تولیدکنندگان برای پایین نگه داشتن قیمت بلوک سیمانی مجبور به کاهش مصرف سیمان می شوند که این امر بر استحکام بلوک تاثیر منفی می گذارد.

انواع بلوک های سفالی و مزایا و معایب آنها


بی شک بلوک های سفالی را می توان پرمصرف ترین انواع بلوک های ساختمانی در ایران نامید. بلوک سفالی همانطور که از نامش پیداست از خاک رس در کارگاه آجرپزی تولید می شود. کیفیت خاک رس در کیفیت نهایی بلوک موثر است. به عنوان مثال خاک رس استان اصفهان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و عمده تولید بلوک های سفالی نیز در این استان انجام می شود. البته خشت تهران و شال قزوین هم کیفیت بالایی دارند و به همین دلیل بلوک های سفالی تهران و قزوین هم از کیفیت بالایی برخوردار هستند. البته لازم به ذکر است که نوع پخت بلوک سفالی در کوره تاثیر مستقیمی بر کیفیت آن دارد و در صورتی که پخت کوره غیراستاندارد باشد، بلوک سفالی پس از مدتی رسوب پیدا می کند و در نهایت این مقیاس ایجاد می شود.

به گچ کاری یا نما ختم می شود. ساختمان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین توصیه می شود در هنگام خرید 15 بلوک سفالی از انواع استاندارد بلوک های سفالی استفاده کنید تا در هنگام تغییرات جوی و بارندگی، نمای ساختمان آسیب نبیند. همچنین بلوک سفالی در دو نوع فوم دار با فوم ثابت و فوم متحرک و همچنین بدون فوم تولید می شود. معمولاً در مواقعی که دیوارپوش خارجی ساختمان در نظر گرفته می شود از انواع بلوک های سفالی با فوم استفاده می شود. معمولا فومی که بین بلوک ها قرار می گیرد به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می کند و از مصرف انرژی در فصول سرد سال جلوگیری می کند.

انواع دیوارهای گچی و مزایا و معایب آنها


دیوارپوش با بلوک گچی که به آن دیوار گچی می گویند نوعی دیوار کاذب است که با استفاده از انواع بلوک های تولیدی گچی در ضخامت های 7 سانتی متر، 8 سانتی متر و 10 سانتی متر تولید و به فروش می رسد. معمولاً در مواقعی که نیاز به اجرای دیوار کاذب با سرعت و همچنین استحکام بالا باشد، دیوار گچی بهترین گزینه است. بلوک گچی در دو نوع توخالی و توپر تولید می شود و نوع توپر آن معمولاً در ضخامت های 7 سانتی متر و 8 سانتی متر و نوع توخالی دیوار گچی در ضخامت 10 سانتی متر تولید می شود. معمولاً نوع گچ مصرفی در تولید بلوک گچی بر قیمت آن تأثیر می گذارد، مثلاً اگر از گچ سمنان در تولید بلوک گچی استفاده شود قیمت آن کمی بالاتر از سایر انواع گچ است. همچنین کیفیت بلوک های گچی تولید شده با گچ سمنان نسبت به سایر انواع گچ بالاتر است.

دیوار گچی توخالی منجر به کاهش وزن نهایی دیوار گچی می شود که در کاهش وزن ساختمان و در نتیجه کاهش بار ثقلی و اثر نیروی زلزله بر ساختمان موثر است. دیوار گچی پیش ساخته برای عایق صدا بسیار مناسب بوده و برای دیوارکشی داخل ساختمان و همچنین بین واحدها بسیار مناسب می باشد. همچنین یکی از مزیت های اصلی این نوع بلوک ساختمانی این است که در مواقعی که نیاز به عبور تاسیسات برقی مانند سیم برف و لوله خرطومی وجود دارد می توان به راحتی با استفاده از شیار مادگی مسیر ایجاد کرد و پس از لوله گذاری. برای پر کردن شیار از گچ های مختلفی استفاده شد.

انواع دیوار هابلکس و مزایا و معایب آن


بلوک هابلکس که به AAC یا AAC معروف است در واقع نام تجاری این نوع بلوک می باشد. بلوک هابلکس نام ثبت شده برند هابلکس رضوی در ایران است و تنها این کارخانه می تواند از نام انواع بلوک هابلکس در تولید بلوک گازی AAC استفاده کند و معمولا کارخانه های دیگر از نام هایی مشابه بلوک هابلکس استفاده می کنند. به عنوان مثال بلوک کیبکس که در قم تولید می شود با برند کیبکس تولید و عرضه می شود. بلوک هبلکس رضوی دارنده اولین نشان استاندارد و اولین بلوک چراغ گازی دارای گواهینامه از مرکز تحقیقات مسکن ایران می باشد و از این نظر با کیفیت ترین نوع بلوک هبلکس تولید شده در کشور است که وابسته به آستان مقدس حرم رضوی است.

قیمت هابلکس به مواد اولیه به کار رفته در آن و همچنین کیفیت مواد اولیه و برند سازنده بستگی دارد. در تولید بلوک های سبک از انواع آهک و پودر سیلیس و همچنین سیمان سفید استفاده می شود. در تولید بلوک هابلکس رضوی معمولا از کوره اتوکلاو استفاده می شود. لازم به ذکر است بلوک استاندارد هابلکس در کارخانه توسط تونل اتوکلاو تولید می شود اما برخی از تولیدکنندگان بلوک هابلکس بلوک هابلکس را بدون استفاده از تونل اتوکلاو و در شرایط کارگاهی تولید می کنند که به طور مستقیم بر کیفیت نهایی تاثیر می گذارد.

هبلکس رضوی دارای بزرگترین تونل اتوکلاو در کشور است و مواد اولیه مورد استفاده در تولید بلوک هبلکس رضوی از بهترین و با کیفیت ترین انواع بلوک AAC تولید شده در ایران می باشد. بلوک هابلکس یک عایق عالی صدا و حرارت است و استفاده از آن در مناطق سردسیر توصیه می شود. همچنین برای اجرای دیوار هابلکس از چسب مخصوص استفاده می شود. چسب هبلکس به صورت پودر بوده و با مخلوط کردن آن با آب با استفاده از همزن برقی تهیه می شود و در ردیف بین بلوک ها قرار می گیرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 63
  • بازدید کلی : 303
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه